SUBIECTUL I (30 de puncte)
Harta de mai sus se referă la subiectul I A-E. Pe hartă sunt marcate orașe-capitale cu numere de la 1 la 15 și state cu numere de la 16 la 25.
A. Precizați:
- numele statului marcat, pe hartă, cu numărul 24.
- numele orașului-capitală marcat, pe hartă, cu numărul 7. (4 puncte)
B. Scrieți, pe foaia de examen, răspunsurile corecte care completează afirmațiile de mai jos:
- Orașul-capitală marcat pe hartă cu numărul 13 se numește…
- Statul marcat, pe hartă, cu numărul 21 se numește…
- Orașele Haga, Rotterdam și Amsterdam se află în statul marcat, pe hartă, cu numărul… (6 puncte)
C. Scrieți, pe foaia de examen, doar litera (a, b, c sau d) corespunzătoare răspunsului corect pentru fiecare dintre afirmațiile de mai jos:
- Orașul-capitală al statului marcat, pe hartă, cu numărul 17 se numește: a. Sarajevo b. Skopje c. Tirana d. Zagreb
- Orașul-capitală marcat pe hartă cu numărul 2 este port la fluviul: a. Dunărea b. Rin c. Sena d. Tamisa
- Pe teritoriul statului al cărui oraș-capitală este marcat, pe hartă, cu numărul 11 se află Munții: a. Apenini b. Balcani c. Matra d. Pădurea Neagră
- Statul marcat, pe hartă, cu numărul 16 se numește: a. Bosnia și Herțegovina b. Croația c. Muntenegru d. Slovenia
- Câmpia Andaluziei se află în statul marcat, pe hartă, cu numărul: a. 18 b. 19 c. 23 d. 24 (10 puncte)
D. Prezentați trei deosebiri între clima statului marcat, pe hartă, cu numărul 18 și clima statului marcat, pe hartă, cu numărul 20. Nota: Deosebirile se pot referi la oricare dintre următoarele elemente de climă: factori genetici, tip de climă, temperaturi medii anuale/vara/iarna, amplitudine termică, precipitații medii anuale/vara/iarna, vânturi cu frecvență ridicată, alte aspecte climatice. (6 puncte)
E.
- Prezentați o consecință a influenței Oceanului Atlantic asupra climei statului al cărui oraș-capitală este marcat, pe hartă, cu numărul 5.
- Precizați numele a două orașe, din statul marcat pe hartă cu numărul 25, care au peste 1 milion de locuitori. (4 puncte)
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Harta de mai sus se referă la subiectul II A-D. Pe hartă sunt marcate orașe cu numere de la 1 la 6, râuri cu numere de la 7 la 12 și unități/subunități de relief cu numere de la 13 la 20.
A. Precizați:
- numele orașului marcat, pe hartă, cu numărul 6.
- numele râului marcat, pe hartă, cu numărul 10. (4 puncte)
B. Scrieți, pe foaia de examen, răspunsurile corecte care completează afirmațiile de mai jos:
- Orașul marcat, pe hartă, cu numărul 5 se numește…
- Râul marcat, pe hartă, cu numărul 9 se numește…
- Relief vulcanic s-a format în subunitatea de relief marcată, pe hartă, cu numărul… (6 puncte)
C. Scrieți, pe foaia de examen, doar litera (a, b, c sau d) corespunzătoare răspunsului corect pentru fiecare dintre afirmațiile de mai jos:
- Orașul marcat, pe hartă, cu numărul 1 se numește: a. Alexandria b. Călărași c. Giurgiu d. Slobozia
- Zăcăminte de petrol, gaze naturale și sare se găsesc în subunitatea de relief marcată, pe hartă, cu numărul: a. 14 b. 15 c. 17 d. 19
- Vegetație de stepă se găsește în subunitatea de relief marcată, pe hartă, cu numărul: a. 13 b. 16 c. 17 d. 18
- Râul marcat, pe hartă, cu numărul 12 străbate orașele: a. Alba Iulia și Arad b. Bistrița și Deva c. Oradea și Târgu Mureș d. Sibiu și Cluj-Napoca
- Brațul Dunării marcat, pe hartă, cu numărul 7 se numește: a. Borcea b. Chilia c. Sfântu Gheorghe d. Sulina (10 puncte)
D. Prezentați trei deosebiri între relieful unității marcate, pe hartă, cu numărul 15 și relieful unității marcate, pe hartă, cu numărul 20. Nota 1: Deosebirile se pot referi la oricare dintre următoarele aspecte ale reliefului: mod de formare, categorii/tipuri de roci pe care s-a format relieful, altitudini, gradul de fragmentare, trepte de relief, tipuri genetice de relief, orientarea culmilor și a văilor principale, dispunerea depresiunilor, alte aspecte specifice ale reliefului. Nota 2: Punctajul complet va fi acordat numai dacă cele trei deosebiri vor fi prezentate comparativ și nu separat. (6 puncte)
E. Prezentați:
- o cauză a valorii negative a bilanțului migratoriu în România, în perioada 1990-2005;
- o consecință a valorii negative a bilanțului migratoriu în România, în perioada 1990-2005. (4 puncte)
Harta de mai sus se referă la subiectul II A-D. Pe hartă sunt marcate orașe cu numere de la 1 la 6, râuri cu numere de la 7 la 12 și unități/subunități de relief cu numere de la 13 la 20.
A. Precizați:
- numele orașului marcat, pe hartă, cu numărul 6.
- numele râului marcat, pe hartă, cu numărul 10. (4 puncte)
B. Scrieți, pe foaia de examen, răspunsurile corecte care completează afirmațiile de mai jos:
- Orașul marcat, pe hartă, cu numărul 5 se numește…
- Râul marcat, pe hartă, cu numărul 9 se numește…
- Relief vulcanic s-a format în subunitatea de relief marcată, pe hartă, cu numărul… (6 puncte)
C. Scrieți, pe foaia de examen, doar litera (a, b, c sau d) corespunzătoare răspunsului corect pentru fiecare dintre afirmațiile de mai jos:
- Orașul marcat, pe hartă, cu numărul 1 se numește: a. Alexandria b. Călărași c. Giurgiu d. Slobozia
- Zăcăminte de petrol, gaze naturale și sare se găsesc în subunitatea de relief marcată, pe hartă, cu numărul: a. 14 b. 15 c. 17 d. 19
- Vegetație de stepă se găsește în subunitatea de relief marcată, pe hartă, cu numărul: a. 13 b. 16 c. 17 d. 18
- Râul marcat, pe hartă, cu numărul 12 străbate orașele: a. Alba Iulia și Arad b. Bistrița și Deva c. Oradea și Târgu Mureș d. Sibiu și Cluj-Napoca
- Brațul Dunării marcat, pe hartă, cu numărul 7 se numește: a. Borcea b. Chilia c. Sfântu Gheorghe d. Sulina (10 puncte)
D. Prezentați trei deosebiri între relieful unității marcate, pe hartă, cu numărul 15 și relieful unității marcate, pe hartă, cu numărul 20. Nota 1: Deosebirile se pot referi la oricare dintre următoarele aspecte ale reliefului: mod de formare, categorii/tipuri de roci pe care s-a format relieful, altitudini, gradul de fragmentare, trepte de relief, tipuri genetice de relief, orientarea culmilor și a văilor principale, dispunerea depresiunilor, alte aspecte specifice ale reliefului. Nota 2: Punctajul complet va fi acordat numai dacă cele trei deosebiri vor fi prezentate comparativ și nu separat. (6 puncte)
E. Prezentați:
- o cauză a valorii negative a bilanțului migratoriu în România, în perioada 1990-2005;
- o consecință a valorii negative a bilanțului migratoriu în România, în perioada 1990-2005. (4 puncte)
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Reprezentarea grafică de mai jos se referă la subiectul III A-B și prezintă consumul de energie electrică pe cap de locuitor (în MWh), în câteva state europene, pentru anul 2022.
A. Precizați:
- numele statului cu cel mai mare consum de energie electrică pe cap de locuitor și valoarea acestuia;
- numele statului cu cel mai mic consum de energie electrică pe cap de locuitor și valoarea acestuia. (4 puncte)
B.
- Calculați diferența dintre consumul de energie electrică pe cap de locuitor din Norvegia și din Germania.
- Prezentați o cauză a consumului ridicat de energie electrică pe cap de locuitor în Islanda. (6 puncte)
C. Pentru Franța, precizați numele a:
- două state vecine;
- două unități de relief;
- trei ape curgătoare;
- trei orașe. (10 puncte)
Tabelul de mai jos prezintă evoluția lungimii rețelei de autostrăzi (în km) din România și din Ungaria, în perioada 2012-2023.
D.
- Precizați numele statului care a avut cea mai mare creștere a lungimii autostrăzilor în perioada 2012-2023.
- Calculați cu cât era mai lungă rețeaua de autostrăzi din Ungaria față de cea din România în anul 2023.
- Calculați cu cât a crescut lungimea autostrăzilor din România în perioada 2012-2023. (6 puncte)
E.
- Prezentați un argument care să demonstreze potențialul turistic al litoralului românesc.
- Prezentați un argument care să demonstreze potențialul economic al Dunării pentru România. (4 puncte)
