Rezolvare subiecte Test de antrenament 1 | Limba română, 2020
Cerințele de la subiectul I,Test de antrenament 1 | Limba română, 2020
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la textul dat.
1. Indică sensul din text al secvenței începu a fierbe. 6 puncte
Sensul secvenței „începu a fierbe” se referă la agitația și mișcarea intensă a mării, sugerând ideea unei furtuni sau a unor condiții meteo nefavorabile pentru navigație.
2. Menționează două destinații ale celor care călătoresc cu vaporul, utilizând informaţiile din textul dat. 6 puncte
Două destinații ale celor care călătoresc cu vaporul, conform textului, sunt: Viena și Galați/Brăila.
3. Precizează perioada anului în care are loc călătoria descrisă de D. Bolintineanu, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat. 6 puncte
Perioada anului în care are loc călătoria descrisă de D. Bolintineanu este toamna, deoarece se menționează „La 20 sept..” și descrierea vremii (vânt rece, ploaie repede) sugerează această anotimp.
4. Explică motivul pentru care căpitanul ordonă mutarea femeilor cu copii. 6 puncte
Căpitanul ordonă mutarea femeilor cu copii pentru a le proteja de asprimea vremii și pentru a le oferi un loc mai sigur și mai adăpostit.
5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, ce se întâmplă cu vaporul pe timp de furtună, aşa cum reiese din textul dat. 6 puncte
Pe timp de furtună, vaporul este afectat de vântul rece și violent care începe să bată de la coasta Europei. Marea devine agitată, valurile se ridică și se spumează. Mișcarea vaporului este perturbată, ceea ce provoacă disconfort pasagerilor. Căpitanul și echipajul sunt pe alertă și se pregătesc pentru orice eventualitate.
B. Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă peisajele influențează sau nu sentimentele unui călător, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din textul Călătorii în Moldova de D. Bolintineanu, cât și la experiența personală sau culturală. 20 de puncte
În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
– formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea. 6 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Rezolvare B.
Peisajele pot influența în mod semnificativ sentimentele unui călător. Conform descrierii lui D. Bolintineanu, frumusețea Bosforului, cu variația sa minunată și schimbările constante de forme și culori, oferă o priveliște care nu se saturează niciodată. Acest peisaj idilic poate induce sentimente de liniște, admirație și uimire.
Cu toate acestea, pe măsură ce vremea se schimbă și furtuna începe, sentimentele pot trece de la admirație la anxietate sau teamă. Personal, am observat că peisajele montane mă fac să mă simt înviorat și plin de energie, în timp ce priveliștile oceanice mă induc într-o stare de calm și contemplare.
Cultura populară este, de asemenea, plină de exemple în care peisajele joacă un rol crucial în influențarea emoțiilor, de la poezii la filme și muzică.
Cerințele de la subiectul II
Perspectiva narativă din fragmentul dat este omniscientă, unde naratorul cunoaște gândurile și sentimentele personajelor și poate oferi informații despre trecutul și viitorul lor.
Acest lucru este evident din descrierea detaliată a personajelor, cum ar fi Cristina Madolschi și Tudor Stoenescu-Stoian, precum și din modul în care naratorul prezintă evenimentele și sentimentele personajelor.
Cerințele de la subiectul III
Poezia: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” de Lucian Blaga
Repere pentru elaborarea eseului:
Încadrarea textului poetic într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică:
Poezia aparține modernismului literar, o perioadă în care poeții erau preocupați de explorarea adâncurilor sufletului uman și de relația dintre individ și univers.
Lucian Blaga, prin această poezie, se alătură moderniștilor prin abordarea sa filozofică asupra lumii și a misterului acesteia. El respinge raționalismul și analiza excesivă, alegând să păstreze și să amplifice misterul lumii.
Comentarea a două imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic studiat:
Corola de minuni a lumii: Această imagine sugerează frumusețea și misterul lumii, văzută ca o floare delicată și minunată. Blaga alege să nu „strivească” această corolă, adică să nu demistifice sau să analizeze excesiv frumusețea și misterul lumii.
Lumina altora vs. lumina mea: Blaga face o distincție între cei care folosesc lumina (raționalismul, analiza) pentru a demistifica lumea și el însuși, care folosește lumina sa pentru a amplifica misterul lumii. Acest contrast subliniază ideea că există diferite moduri de a aborda și de a înțelege lumea.
Analiza a două elemente de compoziție și de limbaj:
Titlu: Titlul poeziei, „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”, stabilește tonul și tema poeziei. Acesta sugerează o abordare reverențioasă și respectuoasă față de misterul lumii.
Motivul luminii: Lumina este folosită în mod repetat în poezie ca simbol al cunoașterii și al înțelegerii. Blaga folosește acest motiv pentru a sublinia diferența dintre abordarea sa față de lume și abordarea altora.
Concluzie: Lucian Blaga, în „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”, explorează relația dintre om și misterul universului. El alege să păstreze și să amplifice acest mister, în loc să îl demistifice. Prin aceasta, Blaga ne îndeamnă să privim lumea cu un sentiment de uimire și reverență, să apreciem frumusețea și complexitatea acesteia, fără a încerca să o reducem la simple explicații raționale.
Ce spun elevii care au folosit i-școala?


Vezi și Rezolvarea Subiectului III la Limba și Literatura Română | Bacalaureat 2023, profil uman
Ce spun elevii care au folosit i-școala?








